خرید پیچ و مهره مناسب بر اساس جنس، سایز و استحکام

خرید پیچ و مهره مناسب

خرید پیچ و مهره مناسب

قبل از خرید پیچ و مهره مناسب لازم است تا با جنس، سایز و نوع آنها آشنا شویم تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم . این مقاله به شما کمک می کند که مناسب ترین پیچ و مهره را برای شغل خود انتخاب کنید.

از مهمترین و پر کاربردترین اتصالات در صنعت و امور فنی پیج و مهره است . ابتدا یک تعریف کلی از پیچ و مهره ارائه می کنیم . پیچ نوعی از اتصالات به شکل استوانه‌ای، دارای شیارهای مارپیچ که اصطلاحا به این شیارها رزوه گویند .

پیچ به منظور کنار هم نگه داشتن دو قطعه با موقعیت مشخصی نسبت به هم استفاده می شود . پیچها با اعمال نیروی چرخشی به سر آنها  باز و بسته می شوند . در برخی موارد لازم است تا پیچ برای نگه داشتن قطعات کنار هم با یک مهره همراه شود .

ولی در بعضی مواقع هم پیچ به تنهایی قطعات را کنار هم نگه می دارد که این کار بستگی به نوع پیچ دارد. رزوه داخلی مهره به شکل پیچ هم اندازه اش است . ولی با این تفاوت که قطر رزوه داخلی مهره با قطر خارجی پیچ یک اندازه است . و بالعکس و همین امر باعث می شود پیچ و مهره داخل هم چفت شوند و قطعات مورد نظر را به خوبی کنار هم نگه دارند.

خرید پیچ و مهره مناسب برای کار شما، مستلزم این است که با انواع مختلف پیچ و مهره آشنا شوید و به خاطر وجود انواع بسیار زیاد پیچ بهترین و مناسب ترین مورد را از بین هزاران مدل پیچ انتخاب کنید . فروشگاه اینترنتی ۲۰ ابزار قصد دارد تا با ارائه این نوشته در ابتدا شناخت کلی به شما از انواع پیچ و مهره بدهد . تا در قدم دوم بتوانید بهترین انتخاب را برای خرید پیچ و مهره داشته باشید .

تعویض پیچ و مهره

جایگزین کردن یک پیچ با یک نوع قویتر آن همیشه ایمن ترین و بهترین گزینه نیست . چرا که گاهی در برخی مصارف خاص پیچهای قویتر شکننده تر هستند . و همچنین برخی دستگاه ها جوری طراحی شده اند که پیچ قبل از سایر اجزای گران و حساس دستگاه خراب شوند. و جایگزینی پیچ قویتر باعث آسیب به اجزای مهمتر می شود.

پیچها از نظر جنس معمولا به دو دسته پیچ آهنی و پیچ فولادی (خشکه) دسته بندی می شوند که البته در موارد خاصی جنسهای استیل و آلومینیومی و … نیز وجود دارد. که البته دو مدل ابتدایی جزو اصلیترین جنسهای پیچ هستند . که کاربرد زیادی دارند. معمولا در بسیاری از موارد از هر مدل پیچ هر دو جنس وجود دارد ولی شما با توجه به نیاز و استفاده خود باید جنس مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در اینجا دو دسته اصلی آهنی و فولادی به تفصیل و بقیه موارد اختصارا توضیح داده می شوند:

پیچ فولادی

پیچ فولادی از آلیاژی با درصد فولاد بیشتر نسبت به پیچهای آهنی و تحت عملیات حرارتی ساخته می شوند؛ که به طبع بسیار محکمتر و سخت تر هستند. ولی از طرف دیگر هم خیلی خشک و شکننده هستند و قابلیت چکش کاری ندارند از این جهت به پیچهای خشکه نیز معروف هستند.

خرید پیچ و مهره فولادی مناسب

پیچ آهنی

در این نوع پیچ از درصد کمتر کربن استفاده شده که نرمتر است و برای جایی که چکش کاری نیاز است استفاده می شود. ولی در مواردی که تحت کشش است . گزینه مناسبی نیست ولی می توان این جنس را پرکاربردترین نوع پیچ دانست.

لازم به تذکر است که هر دوی این پیچها می توانند پوششهای مختلفی داده شوند که از مهمترین پوششها پوشش گالوانیزه است . این پوشش برای جاهایی که امکان زنگ زدگی یا خوردگی وجود دارد بهترین انتخاب است.

از دیگر جنسهای غیر متداول پیچ می توان به برنزی، برنجی و آلومینیومی اشاره کرد همچنین پوششهای متفاوتی مثل پوشش روی و کروم.

 خرید پیچ و مهره آهنی

 

استحکام پیچ

استحکام پیچها بستگی به ماده ای که از آن ساخته شده اند و ابعاد آنها دارد. پیچها دارای یک شماره هستند که اصطلاحا گرید آنهاست . این عدد مربوط به آلیاژ استفاده شده در آنها و روش ساخت آنهاست. در جدول زیر بعضی از جنس پیچها با با گرید آنها مشخص شده است. که از بالا به پایین استحکام پیچ بالاتر می رود.

 

گرید انگلیسی

کلاس آمریکایی جنس پیچ

Grade 2

آهنی (کم کربن)

Grade 5

Class 8.8

آهنی (کربن متوسط)

Grade 8

Class 10.9

فولادی (کربن متوسط)

Class 12.9

فولادی (کربن زیاد)

همچنین پوششهای مختلفی روی پیچ داده می شود که یا ظاهر آنها زیبا شود یا مقاومتشان بالا برود.

از نظر شکل سر پیچ یا اصطلاحا گل پیچ هم می توان پیچها را دسته بندی کرد. سر پیچ به منظور این ساخته شده است تا با لوازم مورد نظر بتوان پیچ را گرفت . و نیرو وارد کرد. معروفترین نوع کله پیچها شش گوش، سر گرد و سرتخت  یا آلن هستند.

خرید پیچ آلن

 

پیچهای شش گوش نیاز به آچار دارند. برای اعمال نیروی چرخشی ازین لحاظ به آنها پیچ سر آچارخور هم می گویند که بهترین نوع برای  مواقعی که لازم است نیروی زیادی به پیچ اعمال کنیم هستند. مدلهای سرگرد یا سر تخت هم چهار سو و هم دو سو هستند. که نیاز به پیچ گوشی مناسب برای باز و بسته کردن دارند.

نوع آلنی هم به شکلی است. که سر پیچ دارای یک حفره هست که آچار آلن هم اندازه داخل آن قرار می گیرد. و نیرو به پیچ اعمال می شود. البته اسمهای مختلفی برای سر پیچها عنوان می شود. که تیم اینترنتی ۲۰ ابزار به تعدادی از آنها در این مطلب اشاره کرد.

سایز پیچ و مهره

پیچ و مهره از نظر سایز هردو باید عددی مشابه داشته باشند. و برای نمایش اندازه پیچ دو شاخص مهم وجود دارد. یکی قطر پیچ و دیگری طول پیچ که جهت انتخاب پیچ و مهره متناسب با قطعه کار، لازم است قطر و طول پیچ و مهره مورد نظر خود را بدانید.

در هنگام خرید برای مثال در پیچ ۵ میلیمتر و ۳ سانتیمتر (۳۰ میلیمتری) عدد اول بیانگر قطر پیچ و عدد دوم بیانگر طول پیچ است که به اختصار با نشان علمی به صورت زیر نشان داده می شود :

M 5×۳۰

که در آن M نماد اختصاری لاتین پیچ است. که عدد اول قطر پیچ به میلیمتر و عدد دوم طول به میلیمتر است. سایز هر مهره هم با همان عدد اول که قطر است باید درخواست شود.

در نهایت فروشگاه اینترنتی ۲۰ابزار امیدوار است تا با بیان این مطالب شما را در انتخاب و خرید پیچ و مهره مناسب یاری کرده باشد. با مراجعه به بخش محصولات ما در قسمت پیچ و مهره بتوانید خریدی آسان و دلپذیر داشته باشید.

One thought on “خرید پیچ و مهره مناسب بر اساس جنس، سایز و استحکام

  1. arash میگوید:

    سلام دررده بندی متریک M منظور از قطر، قطر سر آچار خور پیچ هست یا قطر قسمت دندانه دار پیچ؟

  2. amir میگوید:

    سلام خسته نباشید برای مقاله خوبتون میخواستم بدونم کسی میدونه برای پیچ‌های کابین چون چوب هستن میشه از کدوم پیچ‌های آهنی به جز پیچ چوب استفاده کرد من از ی فروشگاهی پرسیدم میگفتن میتونین به جای خرید پیچ آهنی مخصوص چوب از پیچ سر عدسی دو سو استفاده کنید درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *